Bannery a vše kolem rozměrů
Velmi zásadní vliv na efektivní účinnost reklam může mít i správná volba velikosti banneru. Ve výsledku správná volba rozměru může zvýšit efektivitu vaší reklamy.
Na této stránce jsem se pokusil sepsat aktuální rozměry a styly používání bannerů pro reklamní využití.
Pevně doufám že Vám tento článek v některých ohledech možná i pomůže získat přehled o rozměrech, kterých je v síti víc než hodně.
Nejčastěji používané rozměry bannerů + poměr v %
Níže jsou popsány standardizované velikosti bannerů, které fungují ve všech reklamních sítích, včetně reklamní sítě Google (GDN).
Informace
Poznámka: Google Display Network (GDN) je obsahová síť webů zapojených do reklamního systému Google Ads.
Chcete-li se dozvědět více o rozměrech, o tom, jak jsou využívané, nebo jakou by měli mít datovou velikost, tak „srolujte níže a dozvíte se více“. Doufám, že vám tento přehled pomůže zlepšit plánování kampaní a i reklamy, jako takové.
Standardní velikosti Bannerů
Přehled jednotlivých rozměrů uspořádaný to tabulek se základním popisem. V popisu uvádím i české názvy bannerů. Ale z vlastní zkušenosti vím, že české názvy jsou nejednotné, tedy irelevantní, proto prosím, přihlížejte prioritně k původním, anglickým názvům:
Responzivita pro mobilní zařízení je v dnešní digitální době čím dál více důležitá, než kdy v minulosti byla. Pro posuzování responzivity webových stránek má svá přísná pravidla i nejvyužívanější vyhledávač Google. Webová stránka bez správné responzivity nemá šanci být správně indexována pro vyhledávání například právě Googlem. Je tedy velmi zásadní pro pozici ve vyhledávači. Pro více informací se prosím podívejte na naši stránku o SEO.
Kompaktnost zobrazování na různých zařízeních je tedy naprosto zásadní věc. Mobilní reklamy zaznamenaly v posledních letech velký rozmach.
Zde je seznam několika velikostí bannerů, které dobře fungují na mobilních zařízeních:
Podle tohoto seznamu rozměrů je patrné, že jich je celá dlouhá řada. Dobrou zprávou je ovšem informace o procentu poměru využití jednotlivých rozměrů bannerů. Z daných čísel lze snadno vyčíst, že naprostá většina zobrazení je tvořena pouze čtyřmi základními velikostmi pro desktopové verze a jedním nejoblíbenějším rozměrem pro mobilní telefony. Pokud vás to stále zajímá, řekneme si, na které bannery se zaměřit pro nejefektivnější reklamu.
Pokud budete chtít, můžete si sami udělat vlastní statistický výzkum. Doufám, že budete mít na konci shodná čísla, jako já. Tedy, že výzkum ukázal rozmanitost, nebo lépe nerovnoměrnost rozmístění bannerů na ploše při jejich použití, ale i ukázal, že v našem digitálním světě dominuje 5 rozměrových variant.
Přes 80% (tedy možná lépe i přes 89%) všech zobrazení reklamy tvoří těchto 5 základních rozměrů:
Přehled rozložení celkového pokrytí reklam v procentech a rozměrech:
Globální distribuce reklamních ploch stolních počítačů a mobilních zařízení.
Už toto je dobrý návod, jakých že bychom se měli držet rozměrů při plánování reklamních kampaní. Na jaké rozměry bychom se měli zaměřit a nejvíce je tedy využívat. A i když je to jen statistický údaj, a může vypovídat o tom, že bude buď jsou tyto rozměry nejvíce oblíbeny mezi zadavateli reklamy. Anebo naopak, čemu se přikláním já osobně, že se budou tyto rozměry bannerů nejlépe zobrazovat a tím i budou nejlépe „čitelné“ na displejích zobrazovacích zařízení. Tedu budou plně responzivní.
Jestliže se zde bavíme o reklamních bannerech, tak jak jsem již uvedl, dnes již nesmíme zapomínat na rostoucí zájem o zobrazování v odlišných rozměrech. Tedy o takzvané responzivitě pro mobilní zařízení. Stále více uživatelů prohledává webové stránky na mobilním telefonu, popřípadě na tabletu. Jestliže jste doposud nezačali připravovat rozměry bannerů pro tato zařízení, je nejvyšší čas to nyní dohnat. Ale myslím, že tu nikdo takový ani už být nemůže!
Již v roce 2017 bylo 63% veškerého procházení internetového prostředí přes mobilní zařízení. Tedy používání stolních počítačů, jako hlavního zařízení pro internetové surfování bylo překonáno.
Více se můžete dočíst o statistických průzkumech a forecastech „Annual Internet Report (2018-2023)“ od společnosti Cisco ZDE.
Mobilní reklamy se v různé podobě mohou zobrazovat při procházení webu, ale také například i přímo v aplikacích.
Jak již bylo výše uvedeno, nejvíce užívaným formátem pro mobilní zařízení je banner o rozměru 320×50 Px – Mobilní hlavní nadpis (Mobile Leaderboard).
Nyní si řekneme více o tomto formátu.
Mobilní hlavní nadpis (Mobile Leaderboard) – 320×50 Px
Podle mého průzkumu je banner s rozměrem 320×50 Px nejpoužívanějším bannerem pro mobilní zařízení, webové prohlížeče, a i většinu aplikací:
Je to až 12% z celosvětového používání bannerů pro reklamní sdělení, ale to se opět opakuji.
Pokud tedy plánujete v roce 2022 být úspěšní v nabízení reklamních bannerů, doporučuji brát tento rozměr jako základ.
Jak se nejčastěji zobrazuje formát 320×50 Px. v mobilním zařízení?
Banner se zobrazuje ve spodní části mobilního zařízení, příklad vidíte zde:
Zobrazení banneru Mobilní hlavní nadpis (Mobile Leaderboard) – 320×50 Px
Jak jsem již uvedl, je tento formát mimo webové prostředí hojně používán i v aplikacích, často se tento banner zobrazuje v dolní části obrazovky při hraní her jako reklamní odkaz.
Možná si říkáte, proč to tady zdůrazňuji. No, je potřeba si uvědomit, že spolu s mobilními telefony roste zájem o různé aplikace, hry, kancelářské nástroje, a to právě zase pro mobilní zařízení. Tedy je tu velká pravděpodobnost, že reklamní banner osloví nemalou část uživatelů aplikací. Takže, i tudy vede cesta.
Dalším formátem, který dobře funguje jak na mobilních zařízeních, tak i dokonce na stolním počítači, je Střední obdélník (Medium Rectangle) 300×250. Tento rozměr banneru je nejrozšířenější velikost banneru ze všech zařízeních v celosvětovém měřítku, a to až 40 %.
Střední obdélník (Medium Rectangle) – 300×250 Px
Banner velikosti Středního obdélníku je tedy neodmyslitelným rozměrem pro webovou reklamu. Ve své podstatě základní kámen v celkovém objemu vytvářených bannerů pro reklamní kampaně. Zabírá tedy úctyhodných 40% z celkového světového objemu. To není zanedbatelné. Jeho oblíbenost je především z důvodu toho, že tento formát funguje bezproblémově na všech rozměrech od mobilních zařízení až po stolní počítače. Takže pokud připravujeme kampaně, tímto rozměrem bychom měli začít.
Jak se nejčastěji zobrazuje formát 320×250 Px.
Příklad, jak se tento banner zobrazuje vidíte zde:
Možné zobrazení reklamního banneru Střední obdélník (Medium Rectangle) – 300×250
Kde formát 320×250 Px nejčastěji využijeme?
Tento banner je často vložen do obsahu, jako jsou textové články. Obvykle je vnímán jako méně rušivý než větší formáty. Díky těmto dvěma hlavním důvodům do podstatné míry eliminuje bannerovou slepotu.
Další výhodou banneru 320×250 Px je i kompaktnost. Pro tento formát je vhodný jak psaný text, tak obrázek. Oboje je v banneru příjemně čitelné.
Zde je příklad reklamního banneru vloženého do obsahu, která je v souladu s pokyny pro reklamní bannery podle doporučení od Google (GDN).
Připomenutí
Google Display Network (GDN) je obsahová síť webů zapojených do reklamního systému Google Ads.Jedná se o síť webů, které umožnily Googlu zobrazovat reklamy, které si firmy navolí skrze Adwords. Tato síť sdružuje miliony webů po celém světě. A tedy kam lze umisťovat bannerovou reklamu, nebo reklamu formou textu (tzv. kontextovou).
Na mobilních zařízeních tento formát funguje jako „přestávka“, jako přerušení na dlouhé části obsahu v podobě textu, a pokud je dobře navržen, vytváří přirozený doplněk k webům, které uživatelé nepovažují za rušivé.
Používání a osvědčené postupy reklamního banneru 300×250 Px
Vzhledem k unikátnosti rozměrů a tvaru reklamního banneru 300×250 Px má banner universální využití. Proto, především k tomuto banneru a jeho správnému použití vydala společnost Google pro tento typ banneru specifické pokyny.
Je důležité si uvědomit, že kdybychom nedodržovali tato stanovená pravidla od společnosti Google, tak Google se může rozhodnout odstranit reklamní banner z reklamní sítě Google. Tedy bychom potencionálně přišli o přibližně 2 miliony webů. Google totiž pokrývá celosvětově až 90 % všech uživatelů internetu. Proto doporučuji si tato pravidla minimálně přečíst.
Pokud si chcete přečíst celý soubor pokynů, najdete je v pokynech zde:
Nápověda Google AdMob pro reklamu Medium Rectangle.
Nebo, což mě potěší více, dočtete tento článek do konce.
Návod na bannerovou reklamu pro rozměr 300×250 Px vypadá takto:
Zásady reklamního banneru 300×250 Px pro obsahovou síť Google
Obecně tedy platí, že reklamy by měly být snadno rozpoznatelné od obecného obsahu aplikace. Uživatel by měl mít naprosto jasno, že si prohlíží reklamu.
Pokud bych shrnul výše uvedené, tak i tento reklamní banner o rozměrech 300×250 Px by rozhodně měl být součástí vašeho bannerového inventáře – funguje velmi dobře na desktopu i mobilu a pokrývá obrovskou část globálního využití.
Další banner, kterému bychom se měli věnovat z našeho seznamu, je Hlavní nápis (Leaderboard) 728×90 Px. Jeho celosvětový podíl mezi reklamními bannery dosahuje 25 %. Tedy je to také velmi důležitý banner a pokud vás to stále zajímá, něco si o něm řekneme.
Hlavní nápis (Leaderboard) – 728×90 Px
Je také známý jako Horizontální/Vodorovný banner. My už víme z předešlých informací, že je to druhý nejčastěji používaný reklamní banner v celosvětovém měřítku a jeho poměr na poli reklamních bannerů zabírá celých 25 %. Tento rozměr banneru také výtečně spolupracuje s Google Display Network.
Jak se nejčastěji zobrazuje formát 728×90 Px?
V prohlížeči pro stolní počítače se reklama zobrazuje nejčastěji takto:
Jedno z nejčastějších zobrazení reklamního banneru Hlavní nápis (Leaderboard) – 728×90 Px
Kde formát 728×90 Px nejčastěji využijeme?
Tento vodorovný a poměrně široký banner nejčastěji využijeme v horní části webové stránky, vlastně buď úplně nahoře, nebo ihned pod hlavní lištou menu webové stránky. Jedním z možných zobrazení je ale i v dolní části. Ale upřímně, rozložení ve spodní části plochy není vždy nejlepší volbou, protože ne každý návštěvník webové stránky vždy sroluje až na úplný konec stránky, a reklama se tedy stává pomíjivou. Z tohoto důvodu je optimálnější tento banner, pokud jej z nějakého důvodu musíme umístit dolů, ukotvuje jakoby „nad okrajem“, tím se obvykle zobrazuje lépe než bannery ve spodní části stránky. Podobné ukotvení je na našich stránkách v sekci motion design, kde je takto ukotveno logo Bear Hugs! Motion design.
Poslední typy reklam, na které se podíváme blíže, jsou Široký mrakodrap (Wide Skyscraper) a formáty Makodrap (Skyscraper) všeobecně.
Tento reklamní banner svým rozměrem a uzpůsobením není vhodný pro mobily a tablety. Jejich využití je na ústupu, zatím se stále hojně používají pro prohlížení na počítači. Ale zřejmě procentní poměr zabírající v současné době 12 % se bude postupně rozpouštět mezi ostatní, výše uvedené rozměry reklamních bannerů, které mají své využití v mobilním prostředí.
Široký mrakodrap (Wide Skyscraper) – 160×600 Px
Někdy je nazýván jako „stojící banner“, je ten běžnější ze dvou mrakodrapových bannerů Skyscraper s 12 % celosvětového využití.
Existuje užší/tenčí rozměrová verze tohoto banneru, s jednodušším názvem Mrakodrap – Skyscraper, o rozměrech 120×600 Px, která je zaměřena na webové stránky, které nemohou pojmout Široký mrakodrap – Wide Skyscraper. Při rozhodování je širší verze z pohledu stojící grafiky ta lepší volba z pohledu prostoru pro reklamu.
Širší verzi banneru používá více webů, než tenčí banner. Skyscraper je nejčastěji umístěn na postranním panelu (widgetu) webu. Tento banner pokrývá přibližně 12 % celosvětového reklamního prostoru. Přitom užší verze pouze 0,2%.
Jak se nejčastěji zobrazuje banner o velikosti 160×600 Px?
Umístění Wide Skyscraper vypadá takto:
Možné zobrazení reklamního banneru Široký mrakodrap (Wide Skyscraper) 160×600 Px
Umístění Wide Skyscraper vypadá takto:
Možné zobrazení reklamního banneru Mrakodrap (Skyscraper) 120×600 Px
Kde všude můžeme Široký mrakodrap (Wide Skyscraper) použít?
Wide Skyscraper se obvykle používá podél postranních panelů na webových stránkách. Velice dobře čitelná reklama je jak v textové, tak i obrazové podobě.
Široký mrakodrap najdete na pravé straně jejich hlavní stránky. Vzhledem k tomu, že mobilní zařízení předstihlo již stolní počítače jako hlavní zařízení pro procházení webových stránek, tak tento formát, Široký mrakodrap (Wide Skyscraper) je stále méně využitelný. Tedy, pokud máte například podle Google Search Console dost informací o tom, že vaše publikum vás vyhledává více na stolních počítačích, dá se doporučit mít i tento formát reklamy ve svém portfoliu. Pokud jej budete používat, tak především pro stolní počítače a tablety. Pokud ovšem máte omezené zdroje na vytváření bannerů, tak je efektivnější se soustředit více na kompaktnější formáty.
Internetová digitální reklama, a především její obsah, je v roce 2021 opět v rozkvětu a stále se vyvíjí. V tomto článku jsem se vám snažil popsat nejvyužívanější rozměry pro bannerovou reklamu z pohledu využitelnosti a pro dobré vytvoření úspěšné reklamní kampaně. Především jsme se seznámili s hlavními rozměry, které se v obsahovém marketingu využívají. Když budete tedy používat nejvíce používané rozměry, nemůžete udělat ve volbě rozměrů zásadní chybu. Opět chci připomenou, že hlavně používat rozum a nic nepřehánět.
Tím chci naznačit, že na začátku projektu si vystačíte se 4 rozměry, abyste pokryli jak stolní počítače, tak i mobilní zařízení. Poté, když se dostaví výsledky, můžete svůj výběr rozměrů bannerů přiměřeně rozšířit.
Pokud se zaměříte na tyto 4 formáty, tak obsáhnete více než 89 % z celosvětového využití bannerů:
Při vytváření obsahové kampaně je důležité mít na paměti, že jí připravujeme především pro mobilní zařízení. Většina internetového provozu v dnešní době pochází z mobilních zařízení, a tedy i reklamy by měly být vytvářeny tak, aby s tímto trendem korespondovaly.
Rozměr 300×50 pro mobilní zařízení se výborně zobrazuje jak v aplikacích, tak i ve webových prohlížečích na mobilních zařízeních.
Pro reklamu se středním obdélníkem 300×250 Px existují specifická pravidla, která je důležité mít na paměti při vytváření reklam pro reklamní síť Google. Pokyny naleznete na webových stránkách společnosti Google:
Google dále připravil i pokyny pro bannerové reklamy. Doporučuji se na tento odkaz taktéž podívat, protože Google zajímavé vysvětluje základní praktiky a návody na vzhled bannerové mobilní reklamy. Více najdete zde: