SEO

SEM

SMM

Rozdíly mezi pojmy

SEO SEM SMM

Poslední aktualizace 29/07/2022

Sdílej...

Jaký je rozdíl mezi
SEO – SEM – SMM | 2022 - 2023

Co bychom měli vědět

# 1

Hned na začátku bych chtěl upozornit, že ne pro každého může být tato stránka zajímavá. Na druhou stranu bych ale chtěl připomenout, že každý z nás by měl mít minimální znalost určitých pojmů, se kterými se v digitálním světě potkáváme. Pokud se tedy zajímáte o SEO a podobné disciplíny, nebo jen chcete mít v oblasti SEO trochu více jasněji, pak tedy vítejte a pokračujte ve čtení.

Na této stránce si objasníme základní rozdíly a pojmy mezi optimalizací pro vyhledávače, marketingu pro vyhledávače a marketingem na sociálních sítích. Pochopením základních funkcí byste mohli získat další dovednosti a posunout se dále ve vašem podnikání.

Pojďme se tedy společně podívat na SEO, SEM a SMM.

Důležité upozornění

Nikdy nepoužívejte slovní spojení “SEO optimalizace”, protože ve své podstatě říkáte “optimalizace optimalizace”. Což zajisté sami uznáte, že je TOTÁLNÍ hloupost!

SEO – optimalizace pro vyhledávače

# 2

Optimalizace pro vyhledávače (SEO) je soubor průběžných osvědčených postupů. které používáme pro webové stránky, e-shop, blog atd. abychom dosáhli lepší viditelnosti a umístění ve vyhledávači. Tyto techniky nás tedy posouvají směrem k první stránce a první pozici ve vyhledávačích, jako jsou například Google, Seznam, Bing, Yahoo apod.

Více o SEO zde!

Tyto techniky pomáhají zlepšit SERP webu neboli pozici stránky ve výsledku vyhledávače.

Přehled

SERP – akronym z anglického Search-Engine Results Page, tedy „stránka s výsledky vyhledávače“ je webová stránka, kterou vygeneruje vyhledávač za účelem zobrazení výsledků dotazu nebo vyhledávání.

Sledování všech těchto poměrů se nachází například v Google Search Console.

Základní rozdělení typů pro optimalizaci jsou On-Page SEO a Off-Page SEO.

On-Page SEO: zahrnuje správné používání klíčových slov na vašich webových stránkách, včetně nadpisů titulků od označení H1 až po H4. Struktury URL, názvů alt u obrázků a mnoha dalších postupů.

Google tvrdí, že když něco hledáte, tak nejlepšího výsledku dosáhnete zadáním klíčového slova s ​​dlouhým koncem (nebo lépe ocasem), tedy tzv. „long tail keyword“.

To správné nastavení a dobré postupy SEO na vaší webové stránce pomohou zajistit, aby vaši společnost, produkty, nebo e-shop našli ti správní zákazníci. V marketingu bychom řekli publikum.

Poznánka

Nadpisy H1, H2, atd.: U označení H1 se jedná o nadpis nejvyšší úrovně. Většinou popisuje hlavní téma stránky. Do hlavního nadpisu pod H1 je vhodné zakomponovat klíčové slovo pro zvolenou stránku. Nadpisy všeobecně na webu slouží stejně jako v každém dokumentu. Větší nadpis vám říká, o jaké téma se jedná. Obsah nadpisu v tagu H1 zapsaný ve formátu <h1>Obsah nadpisu</h1> má tedy větší váhu, než následující vyšší čísla za písmenem H. Tedy následující podnadpisy <h2> až <h6> mají sestupnou tendenci. I pro SEO se doporučuje nadpisy číselně nezaměňovat a zachovat číselnou posloupnost, jak jen to je v kontextu možné.

Mezi další klíčové techniky SEO na stránkách bychom mohli ještě uvést:

  • Přátelská navigace na stránce
  • Rychlé načítání stránek
  • Stránky vhodné pro mobily, tedy responzivní
  • Vysoce kvalitní průběžný obsah (což je zřejmě nejdůležitější součást v SEO)

Off-page SEO: jsou osvědčené postupy, které, jak napovídá název, jsou externí vůči vašemu webu a blogu. Tedy vlastně jsou mimo váš web. Patří mezi ně, (a dovolím si říci, že jsou těmi nejvýznamnějšími) jsou především zpětné odkazy. Čím známější osobnosti, nebo společnosti odkazují na váš web, tím je zpětný odkaz relevantnější. Přímo Google je považujte za „hlasy“, které jste obdrželi za to, že váš obsah je tak pozoruhodný a originální, a že tedy stojí zato si ho všimnout/sdílet. K tomuto „hlasování“ dochází, když jiný web propojí váš obsah ve svém vlastním obsahovém blogu a použije jej jako například zdroj informací. Ano, vlastně je to takto jednoduché.

Přirozené Off-Page SEO je možné tedy dosáhnout odkazy na externí zdroje. Příkladem Off-Page SEO je, když spolupracující společnost (například zástupce výrobce, který vám dodává kupříkladu zboží) zveřejní na svém webu blog o vaší společnosti anebo vašich doplňkových službách, a vy pak odkazujete na tento článek ve svém vlastním blogu. Sdílením těchto odkazů dosahujete těchto potřebných zpětných odkazů, které přinášejí výsledky ve vyhledávačích. Je to taková vzájemná spolupráce a touto cestou vlastně vyhrávají obě, nebo všechny zúčastněné strany.

SEM – marketing ve vyhledávačích

# 3

Marketing ve vyhledávačích (SEM) je proces zvyšování návštěvnosti vašich webových stránek pomocí placené online reklamy. Jinými slovy, platíte Googlu za Google AdWords, v ideálním případě se pak váš obsah webové stránky objeví jako první ve vyhledávání a tím se zvýší povědomí o vaší značce a dosáhnete vyšší návštěvnosti a potažmo vyššího profitu. Zde se dostáváme k pojmu Pay Per Click, nebo zkráceně PPC. Jak tedy vidíte, cílem marketingu ve vyhledávačích (SEM) je získat návštěvnost a viditelnost z organického i placeného vyhledávání.

Dnes náklady na AdWords a placené kampaně výrazně vzrostly a kvůli velkému tlaku na trhu se z vyhledávačů přenesla placená reklama i na platformy sociálních médií.

Podíl vyhledávačů na evropském trhu v období září 2020 – září 2021

google statistiky

Zdroj:statcounter.com   |   odkaz: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share 

SMM – marketing na sociálních sítích

# 4

Marketing na sociálních sítích (SMM) je ze své podstaty součástí On-Page SEO a to především kvůli vytváření odkazů přímo na webových stránkách.

Jen pro pochopení, zkuste si zadat do vyhledávače například Vaše jméno. Podívejte se na několik prvních výsledků. Pravděpodobně na prvních pozicích vidíte odkaz na svůj Facebook, Instagram, anebo LinkedIn profil. Je to tak?

A to stejné platí i pro společnosti a jejich produkty. Být aktivní na těchto sociálních platformách pomáhá vaší společnosti a vaší značce k tomu „být viděn“ a dostávat se do podvědomí. Lidé vás a vaše produkty dokáží snáze najít. A to je opět podstata marketingu.

Strategie SMM může také zahrnovat placenou reklamu napříč sociálními platformami.

Cílem SMM je zajistit kvalitní návštěvnost vašich webových stránek, vstupních stránek a blogů Přimět publikum, aby s vámi interagovalo, a v konečném důsledku zvýšilo vaše příjmy. A tedy dosáhnout očekávanou návratností investic.

Vysvětlení na příkladu

# 5

Klíčem k zapojení pro všechny výše uvedené kategorie je:

  • identifikace platformy, na které vaši kupující skutečně jsou,
  • úplné pochopení vašich kupujících (nebo sledujících) a poskytování personalizovaného pozoruhodného obsahu.

Pokud například vyrábíte/produkujete BIO produkty, musíte se zaměřit na publikum, které se zajímá o zdravou výživu a moderní potraviny. Vaše obsahová strategie by měla poukazovat na BIO produkci. Relevantní informace, vámi poskytnuté na vašich stánkách, blogu, sociálních sítích, o všem okolo BIO produkce vám následně pomohou lépe vyhledávat cílovou skupinu. Zároveň s tím se publikum může vzdělávat. Publikum z vás postupem času vytvoří myšlenkového lídra v oboru a udrží vaši značku v povědomí. Vy pak už jen dále podporujete současnou vizi a plynule můžete přidávat a rozšiřovat naprosto přirozenou cestou do podvědomí další přidružené BIO produkty. Vy v podstatě vytváříte svůj kulturní online hlas pomocí marketingu ve virtuálním světě.

seo-marketing-bear-hugs

Zde se můžete o článek podělit:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Skype
Ozubená kolečka linie