MARKETING

Blogování

Poslední aktualizace 11/01/2023

Sdílej...

Marketing Blogování

Marketing Blogování | Blog 2023

Marketing | Propagujte a rozvíjejte své podnikání

Blog Marketing: Co to je a jak to dělat?

V 90. letech, kdy se blogy poprvé objevily, to byly především on-line deníky jednotlivců, kteří se s obecenstvem dělili o své osobní zážitky. Sdíleli zkušenosti a mnohdy se snažili sledujícím předat nějakou radu. Od té doby se okruhová témata rozrostla. V současné době je jakékoli téma, které si najde své obecenstvo, zajímavé. V blogu se dočtete o politice, hudbě, jídlu a například i o podnikání. Dokonce, jako my tady, si píšeme ov blogu o samotném blogování.

Z relativně mladé činnosti se postupem času z blogování stal velice účinný marketingový nástroj, který patří do skupiny Online Marketingu. Blog se využívá zejména podnikateli jako zdroj informací a aktualizací pro své zákazníky. Především pro udržení stávajících a pro oslovení nových zákazníků. Odtud se blogování rozrostlo v novou a efektivní marketingovou strategii.

V případě vašeho zájmu máme k dispozici MARKETINGOVÝ SLOVNÍK POJMŮ.

Co tedy Blog Marketing vlastně je?

# 1

Blog Marketing je proces pro dosažení cílového trhu podnikání pomocí blogu. Jak jsem výše popisoval, blogy byly z prvopočátku především soukromou záležitostí. Blog byl tedy oddělen od podnikání. Moderním trendem je, že vlastníci firem již nemají osobní blog oddělený od svých webových stránek. Integrace a správa blogu je v dnešní digitální době naprosto jednoduchá záležitost. Mnoho majitelů firem používá platformu pro blogování, jako je například WordPress, a to pro své webové stránky i blog.

Zajímavost

Termín blog pochází z kombinace anglických slovíček „web“ a „log“, nebo „weblog“, no a název byl nakonec zkrácen na „blog“.

Vedlejším efektem, jak blogování rostlo, a to především díky své jednoduchosti, tak blogování získávalo čím dál více na popularitě, no a následkem toho mnoho firem vytvořilo své podnikání až ze samotného blogování. Tedy není pravidlem, že nejdříve musí firma existovat, aby mohla blogovat. Toto může být i cílem samotné marketingové strategie.

Výhody Blogového Marketingu

# 2

Blogování samo o sobě je ideální nástroj pro marketing. Pokud je psán text formou sdělení, tak samotné sdělení může nabízet výhody produktu a nepřímo tak budoucímu zákazníkovi nastíní výhody, které může očekávat. Pokud má blog nový obsah, který přitahuje zákazníky, získáme způsob interakce spotřebitelů a našeho podnikání.

Zde jsou některé další výhody:

  1. Nízko nákladový začátek a následný provoz: na začátku takového projektu je potřeba jen zakoupit doménu a webhosting. Po instalaci redakčního systému, například WordPress, který je zdarma, už jen začít blogovat.
  2. Uživatelsky přívětivý: většina blogovacích platforem se snadno ovládá. Tedy pokud zvládáte kopírovat, vkládat, psát, přetahovat a nahrávat, můžete mít profesionálně vypadající blog.
  3. Budujete návštěvnost vlastních webových stránek: při psaní blogu nabízíte produkty a dáváte tipy pro stávající a potencionální kupující. Následnou aktualizací obsahu a přidáváním dalšího nového obsahu mají uživatelé webových stránek důvod přijít a následně se i vracet webové stránky firmy, což zvyšuje příležitost k nákupu produktu.
  4. Zlepšuje hodnocení ve vyhledávačích: především společnost Google ráda vyhledává a indexuje nový obsah. Z tohoto důvodu je blogování výborným nástrojem pro zájem vyhledávačů a jejich optimalizaci (více o SEO).
  5. Zvyšuje důvěryhodnost: zákazník více důvěřuje obchodníkovi, o kterém má nějakou informaci. Pomocí blogu můžete prokázat, že jste člověk, že jste odborník, a poskytnout užitečné, odborné názory a další cenné informace. Toto poznání pomáhá spotřebitelům cítit se dobře, když utrácejí peníze za produkt.
  6. Propojuje podnikání: nejpopulárnější platformou pro firemní blogování je z nejvyšší pravděpodobností Twitter. Platforem je víc, ale Twitter nejvíc připomíná prostředí klasického blogu. Využijte tedy i ostatní sítě. Ale nezapomeňte, když blogujete na webových stránkách společnosti, získáváte tím vyšší důvěryhodnost a blogy mohou umožnit konverzaci napřímo se zákazníkem. To dává příležitost vybudovat důvěru a vztah mezi zákazníkem a firmou a pomáhá získat okamžitou zpětnou vazbu, tedy výsledkem je poskytování lepší služby.
  7. Vytváří více příležitostí k prodeji: blogováním se vytváří druh reklamy, reklama se do blogu může přidat (obrázek, banner apod.), blogování propaguje také přidružené produkty. To vše se návštěvníkům uchovává v paměti a v případě potřeby se vrátí a produkt nakoupí.

Nevýhody Blogového Marketingu

# 3

Abychom byli objektivní, řekneme si také o opačné straně Blog Marketingu.

  1. Je to časově náročná činnost: vytváření nového obsahu a aktualizace už zveřejněných blogů může zabrat značné množství času. To se dá částečně vyřešit pomoci externího blogera.
  2. Je zapotřebí mít zásobu dobrých nápadů: aby byl blog zajímavý pro čtenáře, musí se udržet jeho pozornost. Čtenář očekává stále nové, atraktivní informace. Je to nekonečná výzva pro blogera, udržet si pozornost a nepsat blog, který nikdo nebude číst.
  3. Časová náročnost, vytrvalost, než se dostaví výsledky: upoutání pozornosti publika může nějakou dobu trvat. Návštěvnost blogu nemusí být nutně vidět hned.
  4. Musí být také marketingově prodán: blog se používá především pro podporu prodeje, tedy je nutné mít stále na paměti, že je nutné se tématem blogu věnovat takové problematice, která je zacílená na správnou skupinu obecenstva.

Blogový Marketing v praxi

# 4

Založení blogu a jeho používání k propagaci vašeho podnikání lze nastavit během několika minut. Je to průběžné řízení činností a marketing samotný, který zabere následně čas. Zde je popsáno několik hlavních činností krok za krokem:

  1. Vytvořte si marketingový plán blogu: co se chystáte sdílet na svém blogu? Novinky, tipy, zdroje atd.? Jak často budete aktualizovat svůj blog a jak často budete přispívat na svůj blog? (Denně, týdně atd.)
  2. Připravte si texty: do blogu budete muset mít přepravené texty k tématům, které budou s vaším podnikáním, webem a nebo zákazníky úzce souviset. Tedy je nutné je mít připravené dopředu, než blog založíte. Vyvarujete se gramatickým chybám, slangovým výrazům, zdrobnělinám apod. Snažte se psát sofistikovaně, ale srozumitelně.
  3. Vytvořte si svůj blog: zvolte si platformu, jak jsem již psal výše, kterou pro blogování chcete používat a nastavte ji. A hlavně s ohledem na oblast, která odpovídá vašemu podnikání. Na všech případných platformách, které se rozhodnete používat, sjednoťte logo, barvy, grafiku, a pokud to bude na webu vaší firmy, tak zachovejte konzistenci s vaším webem.

Doporučení

Pokud se rozhodnete používat bezplatnou platformu, nebo bezplatný tarif pro blogy, (což bych zřejmě pro firemní blogování nedoporučoval), odkažte v blogu na název domény, aby se spotřebitelé na váš web dostali snadněji.

  1. Naplňte svůj blog několika příspěvky: čtenáři neradi navštěvují blog s jedním nebo dvěma příspěvky. Proto je čas začít přidávat příspěvky, které jsme si již připravili. Nebojte se začít i s deseti nebo více příspěvky najednou. Pokud budete dobře cílit, čtenáři si vyberou, co je zajímá a blogy se následně vyselektují podle úspěšnosti.
  2. Odpovídejte na komentáře: v blogu jde především o komunikaci, přesněji o sociální komunikaci. Tedy lidé budou přidávat své názory, připomínky a zkušenosti. A to je, o co se v blogu snažíme.
  3. Prodávejte svůj blog: propojením a integrací sociálních médií do vašich blogů, se vaše blogové příspěvky dostanou k vašim sledujícím. Tedy přidávejte své blogy také do svých marketingových materiálů.
  4. Komunikace: je důležité se při komunikaci o obecenstvem držet daného tématu. Na sociálních sítích je široké množství obecenstva, ne však všichni jsou „v pořádku“! Je potřeba o dané problematice rozvíjet diskusi, ale naprosto striktně mazat veškerý spam.
  5. Používejte svůj blog k podpoře registrace e-mailů: pokud nabídnete čtenářům kvalitní obsah, a budou se rádi k tématům blogů vracet, tak si nechají zasílat newslettery, novinky, informační maily. Proto je dobré zasílání informačních mailů čtenářům připomínat, a to buď v textu, nebo například tlačítkem s výzvou k akci (CTA). Protože blog děláme právě proto, abychom získali více kupujících zákazníků a je dobré je o všem informovat.

Tipy, jak zajistit, aby váš firemní blog byl úspěšný

# 5

Obsahový marketing může být mocným nástrojem pro všechny typy malých a středních firem. Blog je jedním z nejlepších způsobů, jak obsah sdělit. Jako každý začátek, i začátek blogování je náročný. Oproti tomu se postupem času může stát i zábavou a jeho podpora prodeje je nezanedbatelná. Níže je několik zásad pro úspěšný blog.

Publikujte soustavně

Neexistují žádná definovaná pravidla, pokud jde o frekvenci zveřejňování příspěvků. Ať už zveřejňujete příspěvky jednou týdně nebo každý den, nejdůležitějším faktorem je, abyste blogovali podle pravidelného rozvrhu. Aby čtenáři mohli navázat sledování, potřebují vědět, kdy očekávat nový obsah.

Poskytněte relevantní, užitečné a cenné informace

Čím užitečnější informace zveřejníte, tím více čtenářů přilákáte, a tím pravděpodobněji se stanou pravidelnými čtenáři. Pokud například propagujete konkrétní obchodní strategii, uveďte příklad, jak a proč byla úspěšná. Dost účinná je v tomto pohledu statistika, nebo přesná čísla z praxe, tabulka v excelu o výzkumu apod. Nebo i odkazy na jiný web s průzkumem dané problematiky. Zvýšíte tím důvěryhodnost.

Odpovídejte na komentáře, ale také se ptejte

Vyzvěte své čtenáře, aby sdíleli své názory v komentářích u každého příspěvku. A pokud mají k danému tématu nějaký postoj, uznejte jejich názor a klidně ho i posuňte. A to i v případě, že není stejný, jako váš.

Soustřeďte se na téma, ale buďte ochotni mírně odbočit

Je nutné mít vyhraněné a jasné téma, o kterém je váš blog, ale příliš mnoho od jednoho může být i problémem. Pokud byste se točili v kruhu, nikam to nevedlo, pak tedy buďte ochotni představit nový pohled na téma, či směr k dané problematice pro oživení diskuse.

Usnadněte čtenářům přihlášení k odběru

Pokud chcete, aby vaši čtenáři pokračovali ve čtení, umístěte možnosti odběru na snadno dostupné místo. Každý čtenář má jiné preference komunikace, a pokud chcete získat více odběratelů, nabídnete jim více možností. Pokud máte, tak například přístup ke zdroji RSS, odeslání informací e-mailem, sociální sítě apod.

Propagujte a sdílejte co píšete

Neočekávejte, že vaši čtenáři zachytí každý příspěvek, který napíšete, pokud jim nepřipomenete, že váš blog existuje. Sdílejte odkaz blogu z vašich webových stránek na svůj blog na sociálních sítích, na svých dalších webových stránkách v jiném blogu, ve svých bulletinech, nabídkách, propagačních materiálech, a také ve svém e-mailovém podpisu.

Mějte svůj úhel pohledu

Někdy stačí trochu kontroverze, aby se váš blog dostal do středu zájmu. Nebojte se zaujmout stanovisko k ožehavému tématu, především ve vašem oboru a poté podnítit diskuzi ve svých komentářích.

Usnadněte čtení

Používejte podnadpisy, odrážky a další formátování, kdykoli je to vhodné, abyste svým čtenářům usnadnili procházení a zaměření na informace, které jsou pro ně nejdůležitější.

Změňte fádní formát

Pokud obvykle píšete dlouhé textové příspěvky, zkuste smíchat několik kratších příspěvků, rozdělit text nadpisy, slogany, okny s informacemi k danému tématu. Přidejte ale také atraktivní grafiku, obrázky, animace anebo video.

Upravujte text sami, nebo si najměte korektora

Odhalit chyby při psaní může být obtížné, takže zkuste své příspěvky napsat den, nebo dva dopředu a pak se k textu vraťte a znovu si jej přečtěte. Většinou odhalíte mnoho chyb. Můžete si na to najmout copywritera, odborníka na text. Nebo požádejte někoho druhého o kontrolu, aby posoudil, jak se text čte a zda tam není nějaká chyba. Není totiž horší prohřešek, než když byste v textu měli chyby, nebo by byl text nesrozumitelný.

Dejte do blogu část sebe

Váš obchodní blog může být o podnikání, ale to neznamená, že zde není místo, kde byste mohli zmínit svůj osobní život a zkušenosti. Mnohokrát může neoficiální příspěvek přilákat nový typ čtenářů a poskytnout vašim stálým čtenářům pohled na vaši osobnost.

Vytrvejte, blog je maraton, ne sprint

Trvá určitou dobu, než se obchodní blog rozvine, přitáhne čtenáře a vytvoří si věrné příznivce. Buďte trpěliví a nenechte se odradit, pokud se vám pokrok zdá pomalý. Pokud jde o blogování, závod vyhrává cílevědomost, stabilita a konzistentnost obsahu.

Zde se můžete o článek podělit:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Skype
Ozubená kolečka linie